• Kurzemes prospekts 106
    Rīga
  • hidplanet.lv@gmail.com
    220 10 400

    Lēcu uzbūve

    Reklāma: Divpusējās maciņš Samsung, Huawei, iPhone tālruniem

    Pēc būtības prožektora tipa biksenona lēcas ir optiskā sistēma, kas domāta uzstādīšanai jebkura tipa automašīnas lukturī un kuros tiek īstenota tuvās un tālās gaismas, nobīdot optisko aizkaru iekš pašas lēcas ar elektriskā solenoīda (elektromagnēta) palīdzību, kas pieslēgts pie rupnīcas tālās gaismas. 

    perekljuchenie dalnego i blizhnego v biksenonovoj linze

    ustrojstvo bixenonovih linz

    Ta tad, automašīnam, kurām tālām un tuvām gaismām ir atdalīti gaismas avoti, pēc biksenona lēcu moduļa uzstādīšanas iegūst divas tālās gaismas vienā lukturī. Biksenona lēca ir pilnīgi autonoma un lēcas gaismas kvalitāte nav atkarīga no automobiļa oriģinālās optikas. Tāpat, biksenona lēcas priekšrocība ir gaismas staru kūļa laba fokusēšanās uz ceļa, gan tuvās, gan tālās gaismas režīmos. Kā arī tās nerada parazīta starojumus, kas apžilbina pretimbraucošo automašīnu vadītāju, kas kopumā sniedz iespēju maksimāli augsti pacelt tuvās gaismas robežu pie sākuma regulēšanas. Tāpat, atkarībā no parastā biksenona, gaismas avots – ksenona lampa paliek nekustīga, kas nodrošina precīzāku fokusēšanos, kā arī mazāku pakļaušanos vibrāciju iedarbībai, drošumu un lampas kalpošanas termiņu. Pie tam, aizvietot Biksenona lampu ar kustīgām daļām izmaksās daudz dārgāk. Vēl viena no biksenona lampu lēcu priekšrocībām ir to neatkarība no luktura štata optikas, kā arī atstarotāja stāvokļa. Vēl viens iemesls, pēc kuras automobiļu īpašnieki dod priekšroku biksenona lēcu iegādei pretim ķiniešu analoga štatu optikai iepirkšanai, ir tas, ka jaunās oriģinālās optikas iegāde jau lietotai automašīnai būs ekonomiski nelietderīga. Biksenona lēcas tiek uzstādītas tikai lukturī ar gludenu stiklu. Lukturos ar gofrēto stiklu lēcas darbības efekts būs minimāls, jo gofrējums izkliedē gaismu, kas principā likvidē visu lēcas fokusēto gaismu.

    Reklāma: Ātrie bezvadu lādētāji viedtālruņiem

    Biksenona lēcu pielietošana, kad tuvajā un tālajā gaismā kā gaismas avots tiek pielietota viena lampa, sakās 90.gadu beigās. Pārslēgšana uz tālo gaismu tiek veikta nolaižot aizkaru, kas “nogriež” žilbinošo gaismu pie tuvās gaismas izmantošanas. Aizkaru nolaiž elektromagnēts pie sprieguma padeves. Kad padeve tiek pārtraukta, aizkars atgriežas sākotnējā stāvoklī ar atgriešanas atspers palīdzību. Bet dotā konstrukcija sarežģī un padārdzina lēcas moduli, tāpēc autoražotāji izmanto tādu konstrukciju ne visos modeļos, kur tiek uzstādīta lēcu optika.

     

    rabota shtorki v biksenonovoj linze

    biksenona lecas elektriskais parsledzeis no tuvas uz talo gaismu

     

    No 90.gadu beigām lēcas tika vairakkārt izmainītas. Tika izmainīti atstarotāja izgatavošanas materiāli, lēcas stikla forma, virsmas apstrādes kvalitātes, aizkara veids. Tomēr, principālu izmaiņas lēcu konstrukcijā netika veiktas.

    Tālākā lēcu modeļu attīstība notika 2003.gadā, kad lukturos sāka pielietot ceļa apgaismošanas adaptīvo tehnoloģiju. Modeļi lukturī tagad sāka kustēties ne tikai uz augšu un uz leju, bet arī pa labi un pa kreisi. Tāda konstrukcija ļāva “ieskatīties” gaismai aiz pagrieziena. Tas ir, pie stūre pagrieziena lielā ātrumā lukturi sāka griezties ceļa līkuma virzienā, kas ievērojami uzlaboja autovadītāja komfortu. Adaptīvais apgaismojums – ir sarežģīta sistēma, kas saņem informāciju no vairākiem sensoriem – ātruma, stūres pagrieziena leņķa un daudziem citiem rādītajiem, kas ierīkoti automašīna, un tālāk, ar datora palīdzību, pārvalda atsevišķi katra luktura pagrieziena leņķi. Kā ir redzams shēmā zemāk, kreisā un labā luktura pagrieziena leņķis vienmēr atšķiras.

    Adaptivas lukturu gaismas darbibas shema

     

    Intelektuālā optika kļuva par nākamo attīstības etapu. Parādoties automašīnā kamerām, datoram parādījās iespēja savlaicīgi noteikts pretimbraucošo un garām braucošo automobiļu parādīšanos un izslēgt tālo gaismu.

    Tālāk, 2006.gadā, Premium klases automašīnās parādījās daudz režīmu gaisma kūļa tehnoloģija. Dators tagad sāka ņemt vērā vēl lielāku parametru skaitu, tajā skaitā arī automobiļu skaitu apkārtnē. Tādā lēcu optikā sāka pielietot ne vienu aizkaru, bet veltni, vai vairāku aizkaru kopumu. Rezultātā lukturu gaisma kļuva par daudz-režīmu.

    Jaunu automasinu lukturu darbiba

     

    Bet, acīmredzot, lēcu optika sasniedza savu iespējamo attīstības limitu, jo ražotāji saka pielietot lukturos gaismas diodes. Gaismas diožu lukturos tiek izmantoti vairāki gaismas avoti, un pateicoties precīzai košuma sadalīšanai katrā no tiem, zuda kustīgo detaļu nepieciešamība, kas agrāk būtiski sadārdzināja konstrukciju un kurām piemita fiziskā nodilšana, kā rezultātā notika lūzumi un visas sistēmas darbības atteikums. Gaismas diožu lukturos, tāpat vairāk netiek izmantoti atstarotāji un lēcas. Gaismas diožu pielietošanas tehnoloģija tagad ļauj izvēlēties, vai apgaismot, vai aptumšot dažādas ceļa daļas. 

    LED automobilu lukturu darbiba uz cela

     

    Reklāma: Bezvadu endoskopu kamera iPhone, iPad un citām ierīcēm

    Šobrīd rūpnīcas štata optika, kas domāta ksenona lampu izmantošanai, tiek ražota gadījumos, kad lukturos ir lēcu moduļi. Vēl 10 vai vairāk gadus atpakaļ daži ražotāji izlaida ksenona lukturus bez lēcām, piemērām, tie bija daudzi Volvo, Mercedes W210 Е-klases, S-klases W140 automobiļu modeļi un daudzi citi. Rūpnīcas bezlēcu optikā izmantoja speciālās lampas ar R indeksu nosaukuma beigās. Tādām lampās uz kolbas bija “aizkars”, kas atdala vērsto uz augšu gaismu, kas varētu apžilbināt pretimbraucošos autovadītājus.

    D2R Xenon Bulbs Lamp 

     

    Tādu lukturu gaisma bija mazāk efektīva, nekā lēcu optikas gaisma. Bez tā, pat pie niecīga netīrumu daudzuma parādīšanās uz bezlēcu ksenona lukturu stikliem, tie uzreiz sāka apžilbināt pretimbraucošos autovadītājus, lukturi kļuva par divām uguns “lodēm”. Pirmo reizi ksenona lukturi parādījās 7.sērijas BMW E32 1990.gadā. Tie bija lēcu lukturi.

    Galvenā ksenona lampām domātās lēcu optikas atšķirība no halogēna lampām domātās lēcu optikas ir aizkara forma lukturu iekšpusē, kas novietota starp atstarotāju un lēcu, kas atdala gaismas daļu, kas varētu apžilbināt pretimbraucošos autovadītājus. Aizkars ir izveidots “ķeksīša” formā tam, lai vairāk apgaismotu labo ceļa daļu un ceļmalu un mazāk kreiso, pretējā virziena joslu. Halogēnu lēcu optikā “ķeksītis” labās puses apgaismošanai ir viens izliekums. Tas ir domāts tam, lai labajā pusē tiktu apgaismotas ceļazīmes. Ksenona lampas ir košākas par halogēna lampām divās reizēs, tāpēc “ķeksīša” formai ir otrs izliekums savā formā stara “nogriešanai”, lai neapžilbinātu pretimbraucošos autovadītājus, kas var braukt pretī no labās puses, piemēram, pagriezienos. Vēl viens piemērs: ja ceļa joslu daudzums ir lielāks par divām, automašīnai ar ksenona optiku nedrīkst apžilbināt priekšā braucošu vadītāju, kas atrodas labajā pusē, caur kreiso ārējo atpakaļskata spoguli. Ksenona un halogēna atstarotāju formai arī ir savas atšķirības.

    halogena un ksenonu lecu lukturu gaismas robezas forma

    Vēl viena atšķirīga halogēnu lēcu optikas detaļa ir “mēlīte”, kas novietota uz aizkara ārējā pusē. Tā arī ir domāta ceļu virzienu norāžu apgaismojumam, it īpaši to, kas uzstādīti virs ceļa. Ksenona optikā “mēlītes” kā apžilbinošs elements nepastāv.

    Jazichek na shtorke linzi

    Gaismas staru kūlim un tā košumam no lēcu modeļiem uz viena un tā paša automobiļa modelim arī var būt nelielas atšķirības. Tas saistīts ar to, ka konveijerā mašīnas tiek ātri komplektētas, uz vācu marku piemēra, ar vai nu Bosch ražotāja, vai nu Hella ražotāja optiku. Bosch zīmola atstarotāja korpusa materiāls ir izveidots no metāla, bet Hella optika – no plastika. Bosch optikas atstarojošās virsmas kvalitāti ir nedaudz sliktāka un mazāk izturīga, nekā Hella optikā.

     

    Bez tā, ksenona lukturi rūpnīcās vienmēr komplektējās ar lukturu mazgātāju un automātisko korektoru. Savukārt, rokas un automātiskajam korektoram ir nozīmīgas konstruktīvās atšķirības. Lukturu pacelšanas leņķa pārvada motors halogēna optikā ar rokas korektoru darbojas ļoti lēni un ir domāti īslaicīgai izmantošanai. Regulēšana tiek veikta no automobiļa salona, ritinos regulēšanas rullīti. Aizkaujot automobiļa aizmugurējo daļu, lukturu nolaišana tiek veikta “uz aci”.

    Automātisko korektoru pārvalda sarežģīta sistēma. Priekšējās un aizmugurējā piekares kustīgajās daļās, pēc diagonāles, ir uzstādīti virsbūves stāvokļa sensori attiecībā pret ceļu. Atkarība ne tikai no aizmugurējās ass slodzes, bet arī no automobiļa stāvokļa attiecībā pret līdzenu virsmu, tas ir, sākotnēji noregulētam nulles stāvoklim, dators regulē lukturu pacelšanas līmeni. Automātiskais korektors darbojas pastāvīgi, ne tikai pie automobiļa piekraušanas, bet arī uz nelīdzena ceļa. Lukturu regulēšanas pārvada motori ir paredzēti ilgai darbībai un tiem ir daudz ātrāka reakcija, nekā sistēmai ar roku korektoru. Tieši šīs sarežģītās konstrukcijas dēļ, kurai jābūt nokomplektētai rūpnīcas ksenona lampām, automobiļa cena pie pasūtījuma ar “ksenona” opciju palielinās par 2-3 tūkstošiem eiro. 

     

    Pavisam nesen parādījās automobiļi, piemēram, Skoda Rapid, KIA Cerato, VW Beetle, Audi A1, Jeep Renegade, Mini Cooper S, ar uzstādīto rūpnīcu ksenonu, bet bez lukturu mazgataju un automatisko korektoru komplektēšanā. Tas kļuva iespējams pēc rašanās D5S un D8S ksenonu lampu tirgū ar saknapināto jaudu. Ja parastu ksenonu lampu jauda saliek 35 Vatus un spilgtumu, aptuveni, 3200 Lūmeni, tad D5S/D8S lampu jauda ir 25 Vati un spilgtums 2000 Lūmeni. Salīdzinājumam, standarta halogēnu lampu spilgtumu 55 Vati saliek 1500 Lūmeni. D5S lampas ražo kompānija Philips un ar aizdedzes bloku viņa iet ar vienu moduli, savukārt, D8S lampas no Osram ar aizdedzes moduli ir sadalītas. Tā, kā, tādu lampu darba jauda mākslīgi pazemināta, to kalpošanas paziņotais termiņš ir augstāks, nekā standarta ksenonu lampu. Gaismas avots ir kolba ar ksenonu gāzi D5S/D8S lampās, attiecībā pret cokolu, atrodas ievērojami zemāk, nekā, piemēram, D1S/D2S lampās - 18 mm pret 27 mm. Tas ir izdarīts speciāli, lai nebūtu savstarpējas aizvietojamības ar lampām ar jaudu 35 Vati, tā kā gaismas avota citas ģeometrijas dēļ nebūs iespējama pareiza gaismas fokusēšana lēcā.

    Xenon D1S D5S bulbs

     

    Salidzini.lv logotips Lielākais Latvijas interneta veikalu preču meklētājs

    Please publish modules in offcanvas position.

    Šī vietne izmanto sīkdatnes, lai uzlabotu lietošanas pieredzi un optimizētu tās darbību. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītiet sīkdatņu lietošanai www.hidplanet.lv.